033 47 67 797

tot 21 uur bereikbaar

Search
Close this search box.
Sale Sale Sale
Carpe Diem Sando - Limited Edition | 8 sep
TEMPUR Winter Sale
Pullman Express - Beste uit de Test
Pullman Express - MR
Avek BUDT2023
Leverbaar vanaf €2995
The original Boxspring Ninety
previous arrow
next arrow

Kerstvakantie. Dat wordt lekker bijslapen

Bestaat dat eigenlijk wel?

December 2023
‘Al plannen voor de kerstvakantie? Ja! Bijslapen!’ Naast natuurlijk de bezoekjes aan familie en vrienden is dit één van de meest gegeven antwoorden. En dat snappen we wel. Het is ook heel verleidelijk om je in een heerlijk bed nog eens om te draaien. Maar, bestaat bijslapen eigenlijk wel? Je leest het in deze blog.

Hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?
Gemiddeld praten we over 7-9 uur. Dit verschilt wel per mens. Je kent ze vast wel, collega’s of vrienden die aan een uur of 6 genoeg (lijken) te hebben. Het belangrijkste is dat je van jezelf weet hoeveel slaap je nodig hebt. Dit kun je testen door op een vast moment naar bed te gaan en te ontdekken bij welke tijd op de wekker jij de meeste energie hebt. Probeer deze tijd minimaal een week, anders kun je het niet goed testen.

Een suf gevoel door slaaptekort
Kom je al een week lang niet aan jouw ideale gemiddelde, dan bouw je snel een slaaptekort op. Je voelt je suf, bent wat vatbaarder en vergeet sneller dingen. Ook heeft het een nadelig effect op je uiterlijk en mogelijk ook op je gewicht.

Het goede nieuws: er is een manier om sneller te herstellen
Laten we je maar meteen uit de droom helpen: slaaptekort kun je nauwelijks inhalen. Het goede nieuws, na een slechte nacht, slaap je de nacht erna vaak beter. Een gevalletje ‘natuurlijk herstel’. Daarnaast helpt een goed bed je sneller in een diepere slaap te komen. Deze slaapfase is cruciaal voor een goede gezondheid en om de prikkels van de dag te verwerken. Gemiddeld genomen heeft een volwassen persoon 1-2 uur diepe slaap nodig.

En een powernap dan?
Merk je dat je overdag zit te knikkebollen? Overweeg een powernap! 10 tot 20 minuten is al genoeg. Sterker nog, 6 minuten zou al effect hebben op je concentratie en geheugen. Zo kort? Ja, zo kort. Daarna kun je er weer even tegenaan! Komt je slaaptekort doordat je een nacht hebt overgeslagen? Dan kun je ook een langer dutje doen van circa 90 minuten. Maar pas op, zet wel de wekker, anders slaap je zo een gat in de dag en is je nachtrust compleet verstoord.

De beste tips als je wilt ‘bijslapen’
Hoe erg je er ook naar uitkijkt om te gaan bijslapen, het is beter om een vast ritme aan te houden. Zet dus ook in de vakantie je wekker en probeer 7 tot 8 uur te slapen. Probeer daarnaast lekker veel te bewegen. Loop na het ontbijt een rondje in de buitenlucht en eet ook de rest van de dag op vaste tijden. Het beste is om ’s avonds op een vast tijdstip naar bed te gaan en, niet verrassend, je telefoon opzij te leggen. Dat krijg je terug in de vorm van een goede nachtrust en een fit gevoel overdag!

Ik wil een afspraak maken

Afspraak maken
Tijd

Wij zullen u niet ongevraagd benaderen. U ontvangt een eenmalige afspraakbevestiging per e-mail.

Afspraak vrijblijvend advies

Vrijblijvend advies
Tijd
Kunnen wij je helpen?